1. SMS marketing
  2. »
  3. Noutăţi
  4. »
  5. Atentie la comenzile de servicii cu valoare adaugata realizate accidental prin SMS

Atentie la comenzile de servicii cu valoare adaugata realizate accidental prin SMS

O stea2 stele3 stele4 stele5 stele (1 voturi, medie: 5,00 din 5)
Încarc...
Timp de citire: 3 minute

Transmiterea de SMS-uri catre numere scurte prin care sunt oferite diferite servicii de continut sau, in unele cazuri, chiar primirea de SMS-uri de la asemenea servicii sunt, de regula, taxate suplimentar. Utilizatorii care trimit un SMS sau raspund la un SMS primit de la un astfel de numar realizeaza de fapt o comanda pentru accesul la servicii cu valoare adaugata (SVA) sau se aboneaza la acest tip de servicii.

Numerele nationale scurte

Prin numerele nationale scurte interne clientii pot beneficia de diverse servicii cu valoare adaugata, cum ar fi: suport tehnic, imagini si sunete speciale pentru telefonul mobil (ringtones), horoscop, concursuri si jocuri sau anumite aplicatii ce pot fi descarcate pe telefonul mobil.

De asemenea, furnizorii de servicii de comunicatii electronice pot asigna astfel de numere unor terti, in vederea oferirii de servicii cu valoare adaugata (SVA). In acest din urma caz, furnizorul de servicii de voce si date ofera doar posibilitatea tehnica de a primi/transmite SMS-uri, precum si facturarea serviciilor de continut.

Numerele nationale scurte interne pot avea forma 12vx(y), 13vx(y), 14vx(y), 15vx(y), 17vx(y), 18vx(y), 83vx(y), 84vx(y), 88vx, 96vx(y) – 99vx(y).

Comanda unui serviciu cu valoare adaugata (SVA)

In functie de serviciul oferit, pot exista proceduri diferite de autentificare, confirmare sau anulare a comenzii. Principalele mijloace sunt trimiterea la un numar scurt a unui mesaj continand un cuvant cheie sau un cod, introducerea pe o pagina web a numarului de telefon la care se va efectua taxarea SVA dupa o confirmare prin SMS, transmiterea unui SMS si a unei confirmari tot prin SMS pentru abonarea la SVA (taxare recurenta).

Un caz semnalat frecvent ANCOM este cel in care o persoana acceseaza o pagina web de pe un telefon mobil si observa o reclama la un serviciu de continut. Aceasta apasa pe respectiva imagine si se deschide o pagina, unde este descris un serviciu de divertisment, pentru comanda caruia ii este solicitat numarul de telefon. Daca introduce numarul sau de telefon, utilizatorul primeste un set de informatii despre serviciu si instructiuni privind codul ce trebuie transmis pentru comanda. Prin transmiterea mesajului cerut, utilizatorul realizeaza o comanda online, iar prin mesajul primit ulterior se efectueaza plata serviciului de continut accesat (de exemplu, acces pe o perioada limitata la o platforma de jocuri online). Indiferent daca respectiva platforma va fi sau nu accesata ulterior, comanda a fost transmisa si tariful se va regasi in urmatoarea factura emisa de furnizorul de comunicatii electronice.

Informarea utilizatorilor

Atat furnizorii serviciului de telefonie mobila, cat si cei care furnizeaza efectiv serviciile de continut au obligatii specifice de informare a utilizatorilor, precum si sarcina de a colabora in vederea oferirii unor informatii clare cu privire la SVA furnizate prin intermediul numerelor scurte.

De exemplu, operatorii de telefonie au obligatia de a publica pe paginile proprii de internet numerele de acest tip pe care le utilizeaza sau pe care le-au alocat furnizorilor de servicii de continut, tipurile serviciilor cu valoare adaugata care se furnizeaza prin intermediul acestora, tarifele aplicabile, precum si modalitatile prin care utilizatorii pot obtine informatii sau pot depune reclamatii cu privire la serviciile furnizate prin intermediul acestor numere.

Totodata, pentru a proteja interesele utilizatorilor, ANCOM a elaborat impreuna cu furnizorii un Cod de conduita, prin care a fost stabilit un set minim de masuri pentru informarea si protectia utilizatorilor. Potrivit celor agreate, informarea corecta si completa a utilizatorilor trebuie realizata atat in cadrul activitatilor de promovare a SVA, cat si pe parcursul procesului de comanda.

Mai multe informatii cu privire la SVA sunt disponibile aici.

Recomandari ANCOM

ANCOM incurajeaza toti utilizatorii sa fie atenti la prezentarea serviciilor de continut si la tarifele percepute, sa nu isi introduca numarul de telefon pe o pagina web sau sa trimita coduri prin SMS daca nu inteleg exact ce servicii comanda si sa supravegheze copiii care au acces nerestrictionat la un telefon mobil.

Daca au accesat un SVA, utilizatorii vor gasi in factura detaliata, emisa de furnizorul de servicii de voce si date, informatii privind numarul scurt tarifabil accesat la care au initiat furnizarea SVA, data si ora la care a fost trimis SMS-ul si tariful aplicat.

Ce, cum si unde reclami

Activitatea furnizorilor de servicii de continut nu este reglementata de ANCOM. Totusi, ANCOM poate verifica daca furnizorul de servicii de comunicatii electronice a luat masuri pentru a se asigura ca furnizorii de servicii de continut carora le-au fost asignate numerele nationale scurte informeaza corect utilizatorii cu privire la tarifele si la conditiile de furnizare a SVA. In acest scop, utilizatorii se pot adresa ANCOM aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *